Εισαγωγή
Σας καλωσορίζουμε στο 7ο Επιστημονικό Συνέδριο το οποίο συνδιοργανώνεται από:
- Την Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΑΣΠΑΙΤΕ)
- Την Ένωση Εκπαιδευτικών Μουσικής Αγωγής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ΕΕΜΑΠΕ)
Το 7ο Επιστημονικό Συνέδριο υποδέχεται ερευνητές και επαγγελματίες της Παιδαγωγικής, Τεχνολογικής και Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης και από τις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Το Συνέδριο θα λάβει χώρα στη Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη», Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Επιλογικά: Στον απόηχο του ProfSpEdu2020
Το 7o Επιστημονικό Συνέδριο, με θέμα: «Σχεδιάζοντας τη Διδακτική, την Επιμόρφωση και την Επαγγελματική Κατάρτιση των Εκπαιδευτικών Ειδικοτήτων» συνδιοργανώθηκε από την Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΑΣΠΑΙΤΕ) και την Ένωση Εκπαιδευτικών Μουσικής Αγωγής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ΕΕΜΑΠΕ) και πραγματοποιήθηκε στις 17 & 18 Ιανουαρίου 2020 στη Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη», Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Το συνέδριο περιείχε 45 εισηγήσεις, 5 κεντρικές ομιλίες, 11 αναρτημένες ανακοινώσεις, 4 εικονικές ανακοινώσεις και 3 στρογγυλές τράπεζες. Οι εισηγήσεις αφορούσαν τις θεματικές: Ενδοσχολική επιμόρφωση και μορφές αξιολόγησης μαθητών/τριων, Ζητήματα περιεχομένου προγραμμάτων σπουδών για τη Μουσική Εκπαίδευση, επιμόρφωση στην Ειδική Αγωγή και τη Μουσική, Διδακτικές Τεχνικές για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, Ερευνητικά Εκπαιδευτικά Προγράμματα, καινοτομία και επιμόρφωση στις ΤΠΕ.
Το Συνέδριο κάλυψε ένα ευρύ φάσμα ερευνητικών περιοχών που παρουσιάζουν σφαιρικά την εκπαίδευση και την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων σε όλες τις βαθμίδες. Η θεματολογία κινήθηκε σε όλη την γκάμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας από την εκπαίδευση, την επιμόρφωση και την αξιολόγηση, καταθέτοντας διδακτικές προτάσεις, αναδεικνύοντας τα προβλήματα, δίνοντας αισιόδοξες προοπτικές για το επαγγελματικό μέλλον των εκπαιδευτικών κάθε βαθμίδας.
Τις θεματικές του συνεδρίου πλαισίωσαν οι 5 Κεντρικές Ομιλίες καταξιωμένων Καθηγητών, που έδωσαν άλλοτε το έναυσμα, άλλοτε τα εργαλεία και άλλοτε την προβληματική, παρουσιάζοντας έντονο ενδιαφέρον. Συγκεκριμένα, στην πρώτη εισήγηση της Προέδρου του Παιδαγωγικού Τμήματος ΑΣΠΑΙΤΕ, Καθηγήτριας ΑΣΠΑΙΤΕ, κας Κάλλιας Κουνενού, αναλύθηκε η έννοια της Κοινωνικοσυναισθηματικής νοημοσύνης και παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα ενός ερευνητικού εγχειρήματος 18 χωρών, με σκοπό να αναδειχθεί η σημασία της Κοινωνικοσυναισθηματικής νοημοσύνης με τη ματιά του σύγχρονου εκπαιδευτικού. Στην εισήγηση της κας Βασιλικής Σπηλιωτοπούλου, Καθηγήτριας ΑΣΠΑΙΤΕ, αναλύθηκε ο ρόλος των ακαδημαϊκών διδασκόντων σε προγράμματα εκπαίδευσης και επιμόρφωσης εκπαιδευτικών ειδικοτήτων και παρουσιάστηκαν οι εμπειρίες της ομιλούσας από 2 ερευνητικά προγράμματα εκπαίδευσης εκπαιδευτικών στα οποία συμμετείχε η ίδια. Η εισήγηση της κας Μαρίας Ζουμπούλη, Αναπληρώτριας Καθηγήτριας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, εστίαζε στον ρόλο της αισθητικής αγωγής ως πρόταση σε πολλαπλές θεματικές και μεθοδολογικές εφαρμογές, ενώ η εισήγηση της κας Άλκηστις Κοντογιάννη, Ομότιμης Καθηγήτριας στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, συνιστούσε πρόταση μιας δυναμικής μετασχηματιστικής παιδαγωγικής της χαράς, βιωματική και συνεργατική που θα μπορούσε να εφαρμοστεί στην τυπική, άτυπη και δια βίου εκπαίδευση. Στην εισήγηση της κας Έλενας Θεοδωροπούλου, Αντιπρυτάνισσας Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Φοιτητικής Μέριμνας, Καθηγήτριας στο Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου, αναλύθηκε το θέμα του διαλόγου στην εκπαίδευση ως ζωτικό σημείο της κριτικής υπόστασης του ανθρώπου και ως σύνδεση του διαλογικού φαινομένου με τη φιλοσοφία.
Τα θέματα που συζητήθηκαν στις στρογγυλές τράπεζες αφορούν επίκαιρα ζητήματα που απασχολούν και συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον της εκπαιδευτικής κοινότητας, όπως θέματα εκπαιδευτικής πολιτικής και επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών για μειονότητες, μετανάστες και πρόσφυγες, οι ειδικότητες (Μουσική) την εποχή της κρίσης, η διαφοροποίησης της μάθησης μέσα από αξιοποίηση της τέχνης.
Τέλος, το συνέδριο τίμησαν με την παρουσία τους Καθηγητές Πανεπιστημίου, μέλη της Πανεπιστημιακής Κοινότητας, Ακαδημαϊκό Προσωπικό και Ερευνητές, εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων και ειδικοτήτων, Μεταπτυχιακοί, Διδακτορικοί Φοιτητές, στελέχη εκπαίδευσης, Μέλη Επιτροπών Σχεδιασμού Προγραμμάτων και Οδηγών Σπουδών, Επιστημονικοί και Ακαδημαϊκοί Υπεύθυνοι Προγραμμάτων Επιμόρφωσης και Επαγγελματικής Κατάρτισης.
Αικατερίνη Κασιμάτη
Καθηγήτρια, Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΑΣΠΑΙΤΕ)
Δρ Μαρία Αργυρίου
Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό (Ε.ΔΙ.Π.) – Εφαρμοσμένη Μουσική Παιδαγωγική, Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής & του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, Πανεπιστήμιο Αιγαίου