Βασιλική Σπηλιωτοπούλου
Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα,
Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογίας

Επίπεδα επαγγελματικής ανάπτυξης στην εκπαίδευση εκπαιδευτικών ειδικοτήτων: Ερευνητικά δεδομένα για τον ρόλο του ακαδημαϊκού διδάσκοντα/επιμορφωτή εκπαιδευτικών σε συνεργατικά περιβάλλοντα
Ο ρόλος των διδασκόντων σε προγράμματα εκπαίδευσης και επιμόρφωσης εκπαιδευτικών ειδικοτήτων είναι σημαντικά διαφορετικός από τον συνήθη ρόλο ενός διδάσκοντα και το ενδιαφέρον της ερευνητικής κοινότητας έχει στραφεί πρόσφατα σε αυτόν. Η σημασία της επαγγελματικής ανάπτυξης στα προγράμματα εκπαίδευσης και επιμόρφωσης εκπαιδευτικών δεν αφορά μόνο την ανάπτυξη των εκπαιδευτικών σε ατομικό επίπεδο, αλλά και σε επίπεδο συνεργατικότητας, καθώς και την ανάπτυξη των διδασκόντων/επιμορφωτών των εκπαιδευτικών. Ο προσδιορισμός αυτών των επιπέδων επαγγελματικής ανάπτυξης δεν είναι δεδομένος και αποκτά ιδιαίτερο νόημα όταν αναφερόμαστε στην υιοθέτηση διδακτικών καινοτομιών. Απαιτεί αναλυτική μελέτη της διαδικασίας εκπαίδευσης/επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών και κατάλληλη συλλογή και ανάλυση δεδομένων κατά τη διεξαγωγή των προγραμμάτων εκπαίδευσης/επιμόρφωσης. Η ομιλία, πέρα από θεωρητικά μοντέλα για τον ρόλο του ακαδημαϊκού διδάσκοντα, θα αναφερθεί σε εμπειρίες από δυο ερευνητικά προγράμματα εκπαίδευσης εκπαιδευτικών και σε συγκεκριμένους προβληματισμούς και παραδείγματα από την υλοποίησή τους. Στόχος είναι να προσδιορίσουμε την πολυπλοκότητα, αλλά και την αξία της βασισμένης σε δεδομένα (evidence based) συζήτησης και σκιαγράφησης της ανάπτυξης αφ’ ενός μεν των εκπαιδευτικών και αφ’ ετέρου των ακαδημαϊκών διδασκόντων.
Σύντομο Βιογραφικό
Eίναι Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Έρευνας στη Διδακτική των Θετικών Επιστημών και της Τεχνολογίας. Έχει τελειώσει το Φυσικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Πατρών, έχει εκπονήσει M.Sc. στο Πανεπιστήμιο του Liverpool και διδακτορική διατριβή στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών. Είναι Καθηγήτρια στην ΑΣΠΑΙΤΕ από το 1997 και έχει διδάξει Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας, Διδακτική των STEM, Εκπαιδευτική Αξιολόγηση και Εκπαιδευτική Τεχνολογία σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο, εκτός από την ΑΣΠΑΙΤΕ, στο ΠΤΔΕ του Παν. Πατρών και στο ΕΑΠ. Τα ενδιαφέροντά της περιλαμβάνουν την ανάπτυξη ερευνητικών εργαλείων για τη σκέψη μαθητών στις Φυσικές Επιστήμες, τα Μαθηματικά και την Τεχνολογία, για τη μελέτη και αξιοποίηση αυθεντικών περιβαλλόντων μάθησης και διδακτικών υλικών, καθώς και για την εκπαίδευση εκπαιδευτικών σε καινοτόμες διδακτικές πρακτικές. Τα αποτελέσματα των ερευνών της έχουν δημοσιευθεί σε διεθνή περιοδικά, τόμους και πρακτικά διεθνών και ελληνικών συνεδρίων. Έχει επιβλέψει μεταδιδακτορική έρευνα και έχει συμμετάσχει σε διάφορα ευρωπαϊκά προγράμματα. Είναι κριτής σε διεθνή περιοδικά, καθώς και σε διεθνή και ελληνικά συνέδρια, ενώ το δημοσιευμένο έργο της έχει τύχει ευρείας αναγνώρισης.