Έλενα Θεοδωροπούλου
Αντιπρυτάνισσα Ακαδημαϊκών Υποθέσεων & Φοιτητικής Μέριμνας,
Διευθύντρια του Εργαστηρίου Έρευνας στην Πρακτική Φιλοσοφία (Ε.Ε.Π.Φ.), Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Καθηγήτρια, Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής & του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Ρόδος

Mια κάποια προσοχή στη σκέψη & ο διαλογικός ζήλος
Ο διάλογος που (όταν) εύκολα επιπολάζει, ως εννοιολογικό ή ιδεολογικό έκθεμα, στην επιφάνεια του εκπαιδευτικού κοινονοϊκού τελετουργικού, υποκείμενος σε προϊούσες αθλητικοποιήσεις, εργαλειοποιήσεις και εγγαστριμυθίες, ευεπίφορος στην πρόληψη ζητουμένων συμφώνων και στις μονολογικές και αυταρχικές παρεκκλίσεις, από τη μια ενοχλείται με την υποψία «πίσω σκέψεων», στοιχείων ανυπότακτων, ακοινώνητων, κρυπτο-νοημάτων ανεξέλεγκτων που εκφεύγουν των υπολογισμών, υπόλοιπων ικανών να υπονομεύσουν τις προγραμματισμένα αποδεκτές χειραφετητικές και δημοκρατικές προθέσεις, ενδημικές παρόλα αυτά και θεμελιώδεις στην ιστορία του διαλόγου, από την άλλη, τείνει να παρακάμπτει ή να υποκαθιστά ατέχνως την εξίσου ιστορική σύνδεση του διαλογικού φαινομένου με τη φιλοσοφία, ως σύνδεση ικανή να περιγράψει εκ των έσω και διηνεκώς την διαλογική πράξη. Και ως προς τις δύο αυτές τάσεις, ο διάλογος κενώνεται στο ζωτικό σημείο της κριτικής του υπόστασης. Δηλαδή, μας απασχολεί το εν-διαφέρον παράδοξο (ως ένα υπόρρητο, σαρκαστικό και επίπονο παράδοξο), ο διάλογος να ανέχεται ευχαρίστως ή και να παρασκευάζει την υποχώρησή του ή τις άδηλες εκτροπές του προς αντι-διαλογικές εκφορές συνεργασίας.
Σύντομο Βιογραφικό
Καθηγήτρια Φιλοσοφίας της Παιδείας με έμφαση στην Πρακτική Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Σπούδασε Φιλοσοφία στην Ελλάδα και στη Γαλλία (Ε.Κ.Π.Α. & Πανεπιστήμια François Rabelais/Tours, René Descartes/Poitiers). Eπισκέπτρια/προσκεκλημένη καθηγήτρια στα: 1. Université de Paris 8 de Vincennes à Saint-Denis UFR SEPF / Département des Sciences de l’éducation/Institut d’Enseignement à Distance Ecole Doctorale 401 en sciences sociales / Laboratoire Expérice. 2. Université de Rouen/ U.F.R. de Psychologie, Sociologie et Sciences de l’Education/Laboratoire CiViiC. 3. Université Catholique de l’Ouest / Master 2 Sciences de l’Education, mention Education, formation et intervention sociale (EFIS)/UCO Ecole Doctorale. 4. Université de Caen-Basse Normandie. 5. Université de Bordeaux, 6. IF/GFE Université de Porto, Institut de Philosophie de l’Université de Porto /RG Philosophie de l’Éducation et contemporanéité. 7. CIPAF/Escola Superior de Educação Paula Frassinetti-Portugal 8. Universidad del Estado de Rio de Janeiro (UERJ)-Brésil 9. Instituto Superior de Ciencias de la Educacion del Estado de Mexico –Mexico. 10. University of Haifa/Dep. of Learning, Instruction & Teacher Education, Faculty of Education Israel 11. Université de Sherbrooke/ Faculté de médecine et des sciences de la santé/Département de psychiatrie. 12. National Chiao Tung University/International Center for Cultural Studies (ICCS)/ Insitute for Social Research and Cultural Studies. 13. Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)/ NuFFC-CNPq- (Núcleo de Pesquisa em Filosofia Francesa Contemporânea). Μέλος ομάδων έρευνας στο πλαίσιο ευρωπαϊκών και διεθνών συνεργασιών, ιδρυτικό μέλος της Sofphied (Γαλλόφωνη Εταιρεία της Φιλοσοφίας της Παιδείας), εγγεγραμμένη ως ξένη ερευνήτρια στο FCT (Fundação para a Ciência e a Tecnologia- Ministério da Ciência, Tecnologia e ensino superior) της Πορτογαλίας και στο National Foundation of Research of Brazil (CNPq – Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico), ιδρυτικό μέλος της « Association francophone internationale d’éthique de la relation d’aide et de la santé mentale » (Afierasm) μέλος της επιστημονικής επιτροπής της έδρας της Unesco «Πρακτικές Φιλοσοφίας με τα παιδιά: μία εκπαιδευτική βάση για τον διαπολιτισμικό διάλογο και τον κοινωνικό μετασχηματισμό». Ιδρύτρια και συντονίστρια του διεθνούς δικτύου «Philosophie de l’Education en Praxis” (Re.Phe.dEn. Prax. http://www.pse.aegean.gr/labs/eerpreff/default.aspx?Submenu=61&Show=list).
Δραστηριοποιείται ερευνητικά & συγγραφικά στα πεδία της πρακτικής φιλοσοφίας και των πολύτροπων μορφών της καθώς και της ηθικής φιλοσοφίας και των εφαρμοσμένων τρόπων της στην εκπαίδευση. Συνεργαζόμενη διεθνής ερευνήτρια (http://www.llcp.univ-paris8.fr/spip.php?article1758) στο « Eργαστήριο Μελετών και Ερευνών στις σύγχρονες λογικές της φιλοσοφίας» (LLCP/ Statut /Code : EA 4008, Université Paris 8, Vincennes-Saint-Denis http://www.llcp.univ-paris8.fr/spip.php). Επιστημονική επιμελήτρια σειράς συλλογικών τόμων με διεθνείς συμμετοχές στη φιλοσοφία της παιδείας, εισήγαγε το διάλογο σχετικά με τη φιλοσοφία με παιδιά και την επαγγελματική ηθική μέσα από τη φιλοσοφική έρευνα και έχει οργανώσει σειρά διεθνών ημερίδων, συνεδρίων και πολυάριθμων εργαστηρίων στα παραπάνω πεδία. Δημιουργός & Πρόεδρος της Διεθνούς Biennale Πρακτικής Φιλοσοφίας (http://practphil-biennale.aegean.gr/). Μέλος επιστημονικών επιτροπών σε διεθνή περιοδικά, έχει δημοσιεύσει στα ελληνικά, γαλλικά, ισπανικά και αγγλικά.